<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8954844\x26blogName\x3dBrax+on+food\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dTAN\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://abrax.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv_SE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://abrax.blogspot.com/\x26vt\x3d3251446694669132973', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

torsdag, maj 11, 2006

i norr bor Viktor

Jag är i Umeå. Sista snön smälte i helgens värmebölja, björkbladen är musöronsmå och alla hus är är tre äpplen höga. Eller tre våningar.

I går var jag äntligen på restaurangen Viktor. Äntligen för att jag intervjuat källarmästare Fredric Andersson eller åtminstone skrivit om restaurangen för samtliga tidningar jag jobbat för. Också för att det tycks vara norra Sveriges bästa restaurang och för att jag älskar idén att utgå från de lokala råvarorna. Måltiden fick bli min introduktion till Norrland (nej, jag har aldrig varit så här långt norröver förrut).

Gårdagens minnen kommer från smaklökarna: sältan av västerbottenostsmör, syrgräddigheten i en gjutjärnspanna i miniatyr fylld med aptitretande gryta av okänt slag. Det märgsmältande ljusa som låg ovanpå en stor mängd hängmörad entrecote. Päronsplittdoften från det spanska vinet.

Och det faktum att de hade en vegetarisk trerättersmeny. Fast den åt Marie och jag åt kött, fisk och mittemellan:

Alrökt lax, hibiscusblomma, sallad, svensk sikrom,
rostad mandel & paprika
Con Class Vendimia Exceptoinal 2004 Cuevas de Castilla, Rueda, Spanien
*
Svensk hängmörad entrecôte, chalottenlök, oxsvanssky, tryffeljuice & bagerpotatis
Berri Estates Cabernet Sauvignon 2004 South Austrialia, Australien
*
Europeiska ostar, två sorters bröd & tomatmarmelad
*
Klassisk Baba, mörk rom, persika & vaniljgrädde
Vino Santo Bianco, Antinori, Toscana, Italien