<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8954844\x26blogName\x3dBrax+on+food\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dTAN\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://abrax.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv_SE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://abrax.blogspot.com/\x26vt\x3d3251446694669132973', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

lördag, juli 08, 2006

semestern börjar i söder

Ah! Nu börjar min semester och efter att ha suttit uppkurad i en första klassvagn på väg mot Skåne har jag äntligen anlänt Malmö och är ett steg närmare lördagens bröllop mellan L och M.

För alla som ännu inte förstått storheten med Skåne kommer här en liten guide:

Utgå från Malmö och passa på att insupa Malmös storhet, enklast med hjälp av Lisas råd här eller här.
Frukost
På vägen mellan Ystad och Simrishamn finns en vit skylt som det står OLOF VIKTORS på. Där svänger jag in till caféet som startades av mannen med Sveriges vackraste händer. I trädgården äter jag en rejäl frukost bestående av moussetårta, macadamianötter och knaprigt knäckebröd.

Bad
Sen blir det en avstickare för bad. Var som helst går bra, havet ligger alltid nära. Själv är jag mest förtjust i sydkusten för där känns strömmarna starkare och vågorna högre än annars.

Lunch i Simrishamn
Tillbaka på huvudvägen igen är det bara en halvtimme kvar till Simrishamn. Jag parkera nere i hamnen och drar in lukterna av fiskeindustrin. I den har staden finns ovanligt mycket bra ställen.
MARITIM nere i hamnen är en bra fiskerestaurang.
Jag älskar HETA BÖNOR OCH KALLA KULOR för deras kaffe, glass och alfapet
KAMSKOGS KROG är ett riktigt bra matställe
MÅNS BYCKARE har skånsk äggakaga med stek släsk som sin specialitet
På EDITHS KAKBOD köper jag för många kakor för billigt.

Eftermiddagsshopping
Nu kör jag norrut från Simrishamn, upp mot Kivik. På höger sida ligger Viks golfbana, som jag ignorerar, men precis efter går det in en väg till höger mot ORELUND som har stora odlingar av frukt och tomater. Här köper jag samtliga tomatsorter som hunnit mogna.

Har jag kylväskan med mig kör jag vidare norrut tills jag når en avtagsväg in till vänster, mot S:t Olof som leder dig till RASKARUMS FJÄDERFARM. Kycklingen här är löjligt god.

Till och med göteborgarna på Svensk Fisk vet att det är hos BUHRES FISK som i Kiviks hamn som man ska handla sin fisk.

Och när jag fortsätter norr över fortsätter belöningarna likt ett pärlband. Standvägen i sig är vacker och ännu ljuvare är VITEMÖLLA BADHOTELL. Hit vill jag bli bortsvept över en helg någon gång.

Ännu längre norr ut når jag äntligen LAMMBODEN i Havlunda, en rätt oansenlig byscha mitt ute i ingenstans med underbara lammkorvar och god honung. Håll utkik efter en liten skylt om
Lammboden på höger sida på vägen från Kivik mot Brösarp.

Middag
Jag är hungrig igen och det är dags att åka söder ut. Det är inte helt lätt att bestämma middagsplanerna. Hade jag bokat bord i förväg åker jag vägern mellan Simrishamn och Ystad till det lilla samhället Hannas. Där finns en skylt in till höger mot MÖTESPLATS ÖSTERLEN som är en av landets bästa restauranger just nu.

Söder om Simrishamn finns en hel del bra restauranger och kustvägen är en extra bonus. I bedårande Brantevik finns BRANTEVIKS BYKROG. I Skillinge ligger tre olika ställen SKILLINGE HAMNKROG med riktigt bra fiskrätter, SKILLINGEBÖRSEN som prisas av DI, samt ett rökeri som serverar en utmärkt budgetalternativ, exempelvis sillamackorna.

Sömn
Sen åker jag hem till Malmö och sover. Kanske hinner jag med en öl på Tempo först. Fast pappa rapporterade att han varit tuvngen att betala extra för potatisen när han var där. Sånt behöver undersökas.