<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8954844\x26blogName\x3dBrax+on+food\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dTAN\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://abrax.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv_SE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://abrax.blogspot.com/\x26vt\x3d3251446694669132973', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

måndag, januari 09, 2006

fullkomligt fel fisk

Tackar min eviga kunskapskälla Svensk Fisk för fiskbilderna
Ghahh! Nu kan jag inte ens lita på mig själv längre. Under julen tog jag fram ett recept på citrusgravad helgeflundra. En ljuvlig liten rätt, precis lagom bytning till julbordets fetheter. Och av någon anledning lyckades jag helt förtränga att helgeflundra ligger på LÅT BLI-listan hos WWF. Så nu får jag hitta någon annan fisk istället, undra om det går med gös?
För att undvika samma (mumsiga) misstag som jag, låt bli att köpa följande fiskar. De är antingen överfiskade eller så orsakar fisket andra allvarliga problem:

Hajar och rockor (inkl pigghajen), helgeflundra (som sagt), kolja (inget torskalternativ), vildfångad lax från hotade bestånd (jag har ingen aning om vilka), jätte- eller tigerräkor (hotar mangroveträsken*), blå- men även gulfenad tonfisk (svårt att veta när man köper på burk), torsk och ål.



*I områden där jätte- och tigerräkor odlas påverkas dessutom dricksvattnet från grundvatten, tillägger min geologidoktorkompis Sven.